Az előzőekben az iskolák információi alapján az általam felállított kritériumrendszer szerint hasonlítottam össze négy intézményt: a Schola Europa Akadémiát és a Forrai Magániskolát, majd az EFEB és a Számalk oktatási központokat. Feltétlen olvasd el ezt a bejegyezést, ha az előzőek alapján elkezdtél véleményt alkotni az iskolákról! Mindenképpen árnyalni fogják.

Az első körben összehasonlított iskolák családiasabb hangulatot ígérnek remekül felszerelt tantermekkel, emellett kevesebb képzést hirdetnek meg, kisebb marketinggel élnek. A második körben szemügyre vett iskolák hatalmas képzési területeket ölelnek fel, rendkívül hangzatos szavakat használnak és elszalaszthatatlan lehetőségekkel kecsegtetnek (emellett jelentős marketinggel élnek), ugyanakkor azt a félelmet ébresztik bennem, hogy nem tudnak kellő figyelmet biztosítani a diákoknak.

A mai napot kizárólag arra szántam, hogy a neten fellelhető vélemények után kutassak az iskolákról. És jöttek a pofonok. Újfent bebizonyosodott, hogy nem minden arany, ami fénylik. Az alábbiakban némi szerkesztéssel élve (csupán az olvashatóság érdekében), dátumokkal ellátva iskolánként csoportosítottam a véleményeket; egy napos kutatással ennyire futotta, igyekeztem az összes véleményt begyűjteni.

Szándékosan kihagytam azonban azokat a véleményeket, amelyeket az iskolák a honlapjaikon tüntetnek fel, mert úgy éreztem, a keresés során fellelt megszólalások sokkal hitelesebbek. Nyilván egyik iskola sem fog olyan véleményt feltenni, ami rá nézve negatív lenne, pedig megjegyzem, sokkal hitelesebbé válnának az intézmények, ha hideget-meleget megosztanának az érdeklődőekkel, mi több, nyilvánosan válaszolnának a felvetett problémákra; ezáltal fejlesztve rendszerüket és oktatásukat.

Vélemények az EFEB-ről

„Én két tanfolyamot is elvégeztem az EFEB-nél. Az egyiket E-learning formájában (EU pályázatíró), a másikat hagyományos módon szombatonként (közbeszerzési referens). Nálunk nagyon segítőkészek voltak a szervezők és a tanárok is. Apró kellemetlenségek persze, hogy még így is voltak, olyan nincs, hogy mindenkinek minden tetszik, de alapvetően elégedett vagyok". (2011.)

„Nyilván mint általában, az ár itt is tükrözi a minőséget. Azért nem értem rá tovább válogatni az iskolák között, mert nem volt rá több pénzem, másrészt volt adókedvezmény a felnőttképzésre, ami akkor szűnt meg, de én még pont belefértem. A tanárok nem voltak jók, szervezéssel nem volt gond. De ez nem azt jelenti hogy te is így fogsz járni. A bizonyítványom ugyanolyan OKJ-s, mint a többszázezres tanfolyamoké. De szerettem volna mélyebb ismereteket szerezni, nem gyorstalpalón részt venni." (2011.)


„Olcsó volt, a színvonal meg alacsony..." (2007. Egy végzett lakberendező az EFEB-ről.)

„Voltak elmaradt órák, de az nem derült ki, hogy azokat mikor pótoljuk, és ráadásul sok óra elmaradt, így a pénzem benne állt. Amikor terhes lettem, szerződésmódosítást kellett volna írnunk arról, hogy abbahagyom a tanfolyamot terhesség miatt, de majd folytatom, halasztási szerződés néven. Ez sem történt meg, csak ment a folyamatos levelezgetés. Bár tartoztak még nekem pénzzel, de semmi nem történt. Úgy láttam, hogy kb. egy-két ügyintézőjük volt erre a rengeteg tanfolyamra és már baromira nem tudták tartani a színvonalat. Öt-hat évvel ezelőtt, amikor odajártam semmi gond nem volt velük! Most itt állok, hogy kéne folytatnom az angolt, de már nem hozzájuk megyek!" (2011.)

„Személyügyre jártam hozzájuk és nem igazán pozitív a véleményem az egész szervezetről. Nálunk is rendszeresen előfordult, hogy nem értesítettek mindenkit az elmaradt órákról. Sőt hozzátenném, hogy áltatában nem lehetett elérni a tanfolyam szervezőnket sem. Az oktatás nem lett volna rossz, ha van gyakorlat, de ennek esélye sincs, ebből kifolyólag nem tudsz elhelyezkedni, mert gyakorlat nélkül nem kellesz. A vizsga egy vicc volt. Megbeszéltük a sorban egymással, hogy ki-mit írjon és nem igazán szóltak ránk, maximum annyit, hogy kicsit halkabban. Nem akarom senki kedvét elvenni, de attól, hogy EFEB, vagy OKJ nem ér sajnos többet mint egy sima okleveles tanfolyam. Sőt ott még lehet gyakorlatot is kapsz és nem olyan drága, mert nem akar OKJ lenni. Bocsánat a véleményemért, de én csalódtam bennük nagyon is." (2011.)

„E-learning formában tanulok az EFEB-nél élelmiszer és vegyiáru eladói szakmát, de jelenleg nagyon nem vagyok megelégedve, mivel rendszeresen hibásak a téma lezáró tesztek, és mire lelevelezem a problémámat az illetékes tanárral addig eltelik kb. két hét, és addig nem is tudok haladni a tananyaggal, úgyhogy kezd nagyon elegem lenni ebből az egészből. Lassan lejár a időm amiben el lehet sajátítani a tananyagot, úgyhogy én nem akarok senkit sem riogatni, mert lehet, hogy csak én fogom fel ilyen rosszul a dolgokat, de én nem javaslom senkinek. És mellesleg eddig nem sok jót olvastam róluk, sajnos nem néztem körül mielőtt belevágtam, mert hagyatkoztam a "jó" nevükre, de nagyon rosszul tettem. Ha valakinek van hasonló rossz tapasztalata, az megírhatná, mert sajna eddig csak a tanáraikról és a szervezetlenségükről sikerült információt találnom. Előre is köszi, ha valaki tud valami hírrel szolgálni." (2009.)

„Öcsém csinál náluk vendéglátó-eladó tanfolyamot, és a "nincs megelégedve" az enyhe kifejezés. A szervezés nulla. Az egyetlen pozitív élménye volt, hogy az egyik tanár "jófej". Amúgy elfelejtik közölni, ha változott az időpont, és utána azt mondják, hogy a csoport egy részét értesítették. Pedig ez egy távoktatásos képzés, nem nappali, ahol mindenki tudja mindenkinek a telefonszámát. Ezzel a tanfolyammal kb. megveszel magadnak egy papírt. Nem tudom, hogy a többi képzésük is ilyen-e, én csak erről tudok nyilatkozni." (2010.)

„Nem tudom, hol hallottál rosszat az EFEB-ről, szerintem a legjobbak között van a tanfolyamszervezők között, bár nyilván messze nem tökéletes. Én három képzőhöz is jártam, amíg a gyerkőccel voltam itthon, és messze ők voltak a legjobbak. Mondjuk nem logisztikát végeztem náluk, hanem mérlegképes könyvelőit, de tényleg segítőkészek voltak a többiekhez képes." (2012.)

//Fontos plusz információ a fentiekhez: mint megtudtam, 2010/2011-től új a vezetés az EFEB-nél, ezért sokat javult a szervezés.//

Schola Europa Akadémia

„Az iskola tényleges szakmai oktatást nyújt. Felkészült és lelkes tanárokkal. Színvonalas oktatást. Rendkívül felszerelt mind technikailag, mind sportolást illetően. Nemrég költözködött a Keleti pályaudvar közelébe, így könnyen megközelíthető. Az épület nagy és szép, kis belső udvarral rendelkezik. A büfé és a berendezése nagyon színvonalas. Én 2 évet jártam oda, és most gondolkozóm egy esti képzésen is. Bátran ajánlom érettségizett diákoknak, akik nem találják a helyüket vagy épp lecsúsztak a felvételiről." (2011.)

„Előnye, hogy plusz pontokat ad, amelyek beszámíthatóak egyetemi vagy főiskolai továbbtanulásnál. Indexet használnak, tehát bizonyos tantárgyakat szintén beszámíthatóak felvételinél! Nem elhanyagolható a társaság. Egyes tanárok nagyon segítőkészek, és segítenek munkába állásánál, továbbtanulásnál, szakdolgozatírásnál-" illetően. Hátránya a hallgatói ügyintézés, nagyon túlterhelt. Kevesen vannak rá. Ezért sokszor késve jön az információ." (2011.)

„A Schola Europában végzem, bár levelezőn, család és két kicsi gyerek mellett. Aki lefitymálta a képzést, azt nem is értem (bár iskola válogatja a követelményt ). Nálunk nehéz, a tanárok ugyanazt követelték meg első évfolyamon, mint a Pázmányosoktól, ugyanis mi a Pázmány Egyetem kihelyezett tagozata vagyunk. Nem kertelek, nem hitegetlek, KŐKEMÉNY volt, vért izzadtam, de sikeresen zártam az elsőt. Egy kis ízelítő: egyetemes- és magyar jogtörténet, jogi alaptan és etika, ügyészségi és bírósági ügyvitel,alkotmányjog, nemzetközi kapcsolatok. Amilyen nehéz, annyira tetszik is. Rengeteg hasznos tudásra tettem szert. Ezen a téren szeretnék elhelyezkedni és nem zárkózom el a jogászi pálya megcélzása elől sem." (2007.)

„Én oda jártam és biztosíthatlak, hogy nagyon jó suli, nem bántam meg. Jó az oktatási rendszerük, jó helyen van a suli, jók a tanárok és az órák is. Szerintem, ha odafigyelsz és nem lébecolsz azért, hogy járjál valahova, használható tudást kapsz tőlük, olyan tanárokkal tanítanak, akiknek van nevük, főleg az egyetemen. Amennyiben média szakra készülsz (intézményi kommunikátor, moderátor stb.) a Pázmány kihagyhatatlan, hiszen oda is kell járni, a heti 5 napból kettőt, ott tanulsz Piliscsabán. Hiányzásokról annyit, hogy például, ha testnevelés óráról hiányzol, nem fognak mérgelődni rajta, de ha olyan óráról, ami záróvizsga köteles, azért harapnak. Igazából 3 igazolatlanod lehet. Az órarendet nagyjából te rakod össze magadnak, mert ugyan az a rendszer működik náluk, mint a főiskolákon/egyetemeken. (Azaz szorgalmi időszakra és vizsgaidőszakra van felbontva a tanítási év.) Ebből kifolyólag, ha kihagysz mondjuk egy-egy egyetemi órát, nem fog rád szakadni az ég. A záróvizsga két részből áll. Májusban írásbeli öt tárgyból, júniusban szóbeli, ami részben ugyanazokból a tantárgyakból és egy prezentációból áll, mert kötelező szakdolgozatot kell írnod a második év végén. Ha tehetném, én még mindig oda járnék, mert nagyon szerettem, fiatalos, modern hangulat uralkodik, és ha érdekel amit csinálsz bőven jó átlagod lehet, ami által Leonardo ösztöndíjjal még ki is juthatsz velük külföldre tanulni. Szóval én csak ajánlani tudom." (2009.)

schola.png


Számalk

„A Számalk szakközépben végeztem én is anno. Tapasztalatok: s weboldalon áll, hogy első OKJ esetén ingyenes. Valóság: mikor jelentkezni mész kiderül, hogy minden OKJ-nak számít, ha liftkezelői vizsgád van, az is, tehát fizetni fogsz. Másrészt az ingyenesség azt jelenti, hogy eszközhasználat vagy milyen címen a felét akkor is be kell fizetned. Minden választott tanfolyamnál fel van sorolva vagy 20 dolog, hogy mi mindennel fogsz megismerkedni, most is így van, megnéztem a suli honlapját, na ennek kb. az egytizede igaz. Nem tudni, hogy költségcsökkentés, vagy mi az oka. Ha a felsoroltakat mind tanulni szeretnéd, beiratkozhatsz fakultációkra drága pénzért. A fakultáció jelentkezőktől függően vagy elindul, vagy nem. Ha szakdolgozatot kell írni, a választott konzulens tanár már jó időben elkezd célozgatni szerény anyagi körülményeire. Ha tolsz neki egy borítékot, a szakdolgozatod jó lesz. (Meg is írja, ha kell.) Ha nem, és egyáltalán szóba áll veled, megbuktál. Ha külső konzulenst választasz, lepontoznak. Csak akkor kapsz jó jegyet, ha fizetsz. Bizonyítvány: szerintük az államilag elismert kétnyelvű OKJ-s bizonyítványoddal bátran bekopoghatsz a munkaadókhoz, ehhez képest elnéző mosolyt fogsz fakasztani. (Saját tapasztalat.) Igazán nem tudom mire jó az egész. Talán annak, aki még nem látott számítógépet. Az iskolának jó, mert egy két éves suli összesen közel félmillió Ft-ba kerül." (2011.)

„A képzés díjazását illetően tény, hogy fizetni kell, de azért túlzásnak érzem, hogy mindent "szakmának" néznek. Leginkább azt, amit "bevallasz". Fizetni mindenképp kell, nekem vizsgával 216 ezer forint volt a 4 félév estin. Amit a vizsgadíjért és a képzéshez tartozó segédanyagokért, jegyzetekért, valamint a Számalk belső rendszerének használatáért kértek el. Azért ne felejtsük el, hogy télen melegedtünk, használtuk a gépeket, 3-4 órát hallgattuk valakinek az érdekes vagy kevésbé érdekes előadását... Cseppet pofátlanság lenne mindent ingyen várni, bár én is szívesebben ugranék neki még egy képzésnek, ha 200 ezer alatt megúsznám vizsgával." (2011.)

„Most végeztem. Nem tavaly, nem két éve és főként nem kilenc éve. Tapasztalataim:

  • A tanárok közt volt több, aki igen komolyan felkészült az általa oktatott tárgyból.
  • Némely tantárgy oktatásánál a virtuális gépeken való munka a tanulást igen erősen hátráltatta.
  • Több órán és több tantárgy esetében hangoztatták, hogy az iskolában megszerezhető tudás csupán segít elindulni a téma rögös útvesztőjében, és sok utómunka eredményeképpen leszel kellően képzett.
  • A szakdolgozat írása az én feladatom maradt, a tanár külön díjazás nélkül (fel sem merült) adott olyan hasznos tanácsokat, amivel a dolgozat végül 94%-os eredményt ért el.
  • A védésnél olyan tanárom volt, aki legalább tudta miről van szó, függetlenül attól, hogy a dolgozatot nem ő bírálta.
  • A vizsgák néha cseppet nehézre sikeredtek központilag, amit tény, hogy sokan elbuktak volna, ha nem kapnak némi segítséget... de nem oldják meg a feladatokat helyetted!

Szerintem az iskolák 99%-a arra hajt, hogy az évfolyamonkénti bukásszám egy "elfogadható" szinten belül maradjon. És ha eljutsz a vizsgákig, márpedig igen jó eséllyel eljutsz, akkor valahogy muszáj átrugdalni az embert. Onnantól már csak a végosztályzat tükrözi, hogy át lettél taszigálva, vagy valóban tanultál is valamit. Ha nem érted el a 4-es vagy inkább a 72-75%-os átlagot, kérdéses, hogy rendelkezel-e azzal a tudással amit a bizonyítvány alapján feltételezhet bárki." (2011. Számalk informatika szakcsoporton végzett hallgató)

 „Összességében, bár hiányosságokat én is tapasztaltam - főként szervezetlenséget az órákban, eseményekben - alapvetően a tanárok többségétől használható tudást lehet kapni. Az már más kérdés, hogy mit tudunk kezdeni vele." (2011.)

„Én oda járok légiutas kisérő szakra, én csak jót tudok mondani. Idén jelentkezek egyetemre germanisztikára, remélem felvesznek és a kettőt együtt csinálom akkor." (2011.)

„Ha szeretnél "ingyen" fizetni évi 50 ezer forintot, és azt akarod, hogy minden tantárgyadat összesen kb. 2 hozzá nem értő tanár tartsa, akkor hajrá! Csak lehúznak, nem is kis összegekkel, a színvonal pedig kritikán aluli. Ne menj oda, én nagyon megszívtam. (2012. augusztus: Válasz arra a kérdésre, hogy: „Szeretnék jelentkezni a Számalk Meta gyógyszertári asszisztens okj-s képzésre. Vannak még rá jelentkezők? Ki mit tud a suliról, tanárokról és a képzésről?")

„Én a Számalkban tanultam egy évig és most nem teszem le a vizsgát, mert annyira felesleges lenne, hogy az nem igaz. Egyszerűen semmit nem tudtak megtanítani. Az osztálynak kb. a 10%-a ment el vizsgázni. Azzal, hogy odajártam elpazaroltam egy évet az életemből és nem kevés pénzt, mert hiába írja, hogy ingyenes, ilyen olyan regisztrációs díj. A diákigazolványt februárban kaptuk meg, egyszer 5500 forintot majd 1300 forintot kellett érte fizetni, csomó ürüggyel van lehúzás, semmiképpen sem ajánlom." (2012. augusztus)

„Oda ne menj! Én lehúztam ott egy évet, röhejes az egész képzés, ráadásul sokat is kell érte fizetni (40 és 50 ezer/ félév), nekünk anno csak 20 és 30 ezer forintot kellett. A tanárok sem veszik komolyan, csak akkor menj oda, ha szeretnél 2 évig lazítani... " (2012.)

szamalk01.jpg


Forrai Magániskola

„Fizetős... Még pedig állítólag elég keményen :) Szakképzésre járok, elég sok pénzes apuka és anyuka gyermekét látom, akik kb. úgy jönnek iskolába, hogy másnak akkora értékű az egész éves holmija:P Az iskola nagyon felszerelt, jó, szép. Kicsit a szervezés lehetne jobb. Bukásról még nem hallottam. Vajon miért?:) Lehet, hogy azért, nehogy a pénzes apuka máshova vigye a gyerekét?:P Egy állami iskolában biztos jobban megtanulnád, amit kell." (2010.)

„Egy jó nagy galambf*s! Én most megyek 11-be, de átmegyek másik, állami gimnáziumba, mert itt semmit nem tanítanak. Akit nem érdekel a jövője, csak azért jár suliba, mert muszáj, annak pont elég, de én akarok valami lenni, és nem fogom elpazarolni a képességeimet egy ilyen rossz iskolában. Nagyon sokan elmentek már innen, na vajon miért...?" (2010)

„A barátnőm most első éves ott. Év elején minden jól ment, megtanulták az alapokat és rengeteget rajzoltak de most év vége felé semmit sem csinálnak csak filmet néznek. És a felsőbb éveseknél is ez megy:/ Én nem ajánlom neked." (2011. divattervező képzésről)

„Végeredményben beiratkoztam a Forraiba, de ilyen röviden nem lehet leírni a tapasztalatokat. Én nem számítottam többre, másik viszont igen, ők már tovább is léptek... A szakmát biztosan nem itt lehet megtanulni, viszont vannak jó tanárok is, meg egy közösség, amiben rendszeresen részt vehetsz, lehet jókat hallani. Persze van rossz tanár is, meg rossz tárgy, felesleges dolgok, cserébe lesz papír ami vagy jó, vagy nem. Viszont van mellette sok idő mást csinálni. Visszatérve a tanuláshoz. Ebben a félévben mindössze programozás alapok voltak, ami egy vicc, pláne rossz tanár tálalással, illetve HTML nyelv (kb. alapszinten). Ami érdekes, hogy elvileg 0-ról indul a szak, tehát sokaknak így is gondot okoz a tananyag. A lényeg, hogy a fél év nem programozásról szólt, hanem inkább számítástechnikai alapismeretekről. Mint ECDL, Hálózatok, Internet, na meg HTML alapok. Ezzel a részével tán nincs is nagy baj, mert jó a tanár, és ismerni kell ezeket a dolgokat. Volt olyan tantárgy, hogy programozási alapismeretek, ezt egy nem túl jó tanár tartotta a multimédiával (teljesen felesleges tárgy) egyetemben. Volt 1-2 óra, mikor magyarázott a PHP-MySQL témáról, tán csináltunk is valami egyszerű feladatot, meg egy másik órán volt Javascript, de azt tényleg úgy kell elképzelni, hogy bemutatta, mondott valami hülyeséget, és ennyi. Még a számonkérés is elmaradt, mert összekeverte a tantárgyakat, és az csak gyak-jegyes, így valami hülye házit osztályzott csak. Van is erről egy szállóigénk. Két óra között szünetről visszatérve ilyet szól a tanár büszkén: "Közben én előrehaladtam!" És kivetítette a kódot megfosztva még attól is a többieket, hogy legalább a gyors begépelést és hülye magyarázatokat meghallgathassák :-)
UI: Sokat eszembe jut, hogy milyen jó tanulói klubokat lehetne összeszervezni, ha már ilyen sok ember hajlandó ismereteit megosztani (lásd a fórumot), csak pl. idő hiányában lenne nehéz a megvalósítás. És itt most arra a tanulásra gondolok, ami az egész életünkre érvényes, és amit máshonnan, olvasva jóval nehezebb..." (2009.)

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr404746709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rolbike 2014.12.14. 16:54:06

A legtöbb vélemény nagyon régi, már ami az EFEB-et illeti. 4 tanfolyamot is elvégeztem náluk és alapvetően elégedett vagyok. A legutolsó interjú alany már az új érába járt és meg is látszik mennyire pozitív a véleménye. Ár-érték arányban biztosan a legjobb az országban! Az e-learnig rendszerükben én már nem találkoztam hibával, alapvetően könnyű és kényelmes volt használni. Nyugodt szívvel jelentkezhettek az EFEB-hez.

Kishuszar91 2016.06.21. 13:08:46

Sziasztok!

Én kb. 2 hónapja végeztem gyógy- és sportmasszőr tanfolyamot. Nagyon meg voltam elégedve az oktatással, az oktatókkal.
Az egyedüli negatívum, hogy talán kétszer előfordult, hogy az óránkat átrakták másik időpontra. Szóltak előre, nekem nem is volt vele belőle problémám. Megindokolni is tudták, a tanár ügyeleten dolgozott.
Nem bántam meg, hogy ide jártam.
süti beállítások módosítása