Az előző bejegyzésben az OKTÁV, a Ring és a Számalk szakképző iskolákat hasonlítottam össze, míg most a Schola Europa és a GtB  kerül sorra. Mielőtt belemerülnénk a részletekbe, annyit tennék hozzá tapasztalatként, hogy intézmény választás és legfőképpen a jelentkezés előtt KÖTELEZŐ a személyes látogatás adott iskolába, ahol aztán minden lehetőséget meg kell ragadni az információ gyűjtésre. Talán a legjobb, ha előre összeírt kérdésekkel vágsz neki a felfedezésnek, miközben egy szintén előre összeállított szempontrendszer szerint a látottakat is elemzed. 

Sokat elárul egy-egy helyről a fogadtatás, azaz, hogy hogyan kezelnek, mennyire foglalkoznak veled és mennyire vesznek figyelembe a téged érdeklő iskolában....

SCHOLA EUROPA


1. Az iskola múltja

Bár ezt az iskolát Lia már egyszer szemügyre vette (sőt most is oda jár jogi asszisztens képzésre), én is utána akartam nézni a hátterének. Több évtizedes múltra visszatekintő intézményről van szó, amiről - és ezt ne is értem - a neten sem találtam negatív véleményt. A Schola egyszerre nyújt iskolarendszerű szakképzést és felnőttképzést, de emellett egyben ECDL vizsgaközpont is.

Az intézmény különlegessége, hogy egy európai oktatási szervezet, az ESA része, ami több mint negyven éve létezik, és amelynek anyaiskolája Bécsben van (Europa-Wirtschaftsschulen), de ugyanígy tagja a brüsszeli Ecole de Secretariat de Direction, vagy a rotterdami Schoevers Opleidingen.

Hogy ez miért fontos?
Az ESA-vizsga nemzetközi ESA-oklevelet ad, amely közkedvelt az Európai Unió és az Egyesült Államokban munkaadóinál egyaránt. Így a végzett hallgatók előtt egész Európa munkaerő-piaca megnyílik - ígéri az iskola. 

A mostani épületbe (ami a Keleti Pályaudvarhoz közeli Murányi utcában van) 2011-ben költözött az iskola. A régen is iskolaként működő épületnek (közgazdasági szakközépiskola volt itt régen) hatalmas terei vannak, ráadásul múltjából következő kialakításának köszönhetően azonnal iskolai atmoszférába csöppenünk.

schola kép.jpgsuli.jpg


2. Képzési paletta
Az iskola letisztult képzési palettát kínál, és ezen belül négyféle képzési területen indít szakképzéseket: informatikai, szociális és pedagógiai, művészeti valamint sport és rekreációs ágazaton. A rendezettség nálam betalált és plusz pont ír az iskola javára, mert az eddigi iskoláknál sokszor pont az zavart, hogy vagy rengeteg képzést kínáltak, és/vagy nem rendszerezett képet nyújtottak. Véleményem szerint nem lehet egyszerre százféle képzésben minőséget nyújtani, azaz a szakiskoláknak specializálódniuk kell bizonyos területekre, ahol aztán  évről-évre egyre jobbak lehetnek, párhuzamosan azzal, ahogy kiépül köréjük egy szakmailag elismert tanári gárda (nem beszélve a gyakorlati helyekkel és munkaadókkal való kapcsolattartásról, no meg a külföldi lehetőségekről.)
Az intézmény egyébként nagyon büszke a szociális és pedagógiai képzésire, amit az elsők között kezdtek el tanítani Magyarországon. Úgy ítélik meg, az elmúlt jó pár év során kifejezetten magas színvonalú oktatás jött létre, egy jól összeszokott, erős szakmai alapokon álló tanári karral.

schola1.png

3. Tanári gárda
Újabb plusz pont a Scholának, ők eddig az elsők, akik villantanak valamit a tanáraikról. Érdemes lenne még tovább fejleszteni ezt a menüpontot, úgy, hogy a tanárok valóban bemutatkozzanak és azt is jó lenne látni, hogy melyik szakon, ki-mit tanít. Ami viszont már most is látható, hogy melyik tanárnak mi a végzettsége és szakterülete, illetve, hogy melyik egyetemen tanít még. Bevallom, számomra ez rendkívül meggyőző, és jó érzés arra gondolni, hogy egy olyan iskolába járok, ahol egyetemi oktatók tanítanak. Találomra utánanéztem jópár névnek és nem kellett csalódnom, a nevekre kattintva bővebb önéletrajzok mesélnek róluk: Dr. Botlik József, Dr. Rosta Andrea (aki a bűnmegelőzést és szociológiát oktatja), Szőke-Milinte Enikőt (PPKE BTK), Dr. Horváth Attila (PPKE JÁK), Zombori Judit SOTE, Farkas Péter (TF) mellett R. Kárpáti Péter is az iskolában tanít, egészen pontosan színpadi felkészítést tart. 


4. Anyagiak

Iskolarendszerű, nappali tagozatos szakképzésben tanulók részére (tehát akik az első szakmájukat szerzik és még nem töltötték be 21. életévüket) beiratkozáskor 6000 Ft-os regisztrációs díjat kell fizetni, ebből fedezik a diákigazolvány elkészítésének költségeit és az egyéb adminisztrációt (így az egészségügy könyvecskét és bizonyítványt). Emellett nappali tagozaton havi 2000 Ft szolgáltatási díjat kérnek 10 hónapon keresztül.

5. Infrastruktúra
„Az egykori iskolaépületet korszerűsítették: három szintje mellett (melyek mindegyikén mintegy 10 különböző terem található) jobb és baloldali szárnyában tetőtéri termeket alakítottak ki, itt találhatóak például a rádiós és tv-s stúdiók, valamint a csecsemő gondozás szimulálását szolgáló oktatási szoba is. A földszinten büfé és az ügyintézésért felelős tanulmányi osztály található, de innen lehet kijutni a belső udvarra is. Az intézmény infrastruktúrája az épület iskola jellegének köszönhetően adott volt, míg a felszereltségért az iskola felel. Utóbbira sem lehet panasz: a termek nagy része számítógépekkel, laptopokkal vagy projektorral és intelligens táblával felszerelt, ahol pedig nincs projektor, ott nagy képernyős led tévén keresztül követhetik a diákok a tananyagot. A kommunikációs tanulmányokat segítendő külön rádió- és televíziós stúdió található az épületben, de van könyvtár terem és a táncoktatáshoz szükséges tükrökkel borított helyiségek sem hiányoznak" - írta anno Lia, és ezt én is megerősíthetem. Március 21-én voltam az iskola nyílt napján, amikor volt lehetőségünk körbejárni az egész épületet. (Azt nem tudom, hogy lesz-e még nyílt nap idén, de azt mondták, ha valaki érdeklődik, szívesen látják bármikor és megmutatják neki, amire kíváncsi.)

cshola33.JPG

6. Gyakorlati helyek

„A Legjobb tanulmányi átlagot elért diákjaink a Leonardo mobilitási program keretében többhetes ösztöndíjas külföldi szakmai gyakorlaton vehetnek részt. A következő tanévben várhatóan Írországba, illetve Finnországba utazhatnak a nyertesek" - hívják fel a figyelmet az intézmény honlapján. A lehetőség nagyon csábítóan hangzik, főként, hogy terveim között szerepel a külföldi tapasztalatszerzés. 

A gyakorlat során a diákok a partnerintézményeinknél nemzetközi csapattal, angol munkanyelven dolgoznak. A szakmai gyakorlat sikeres elvégzése után a diákok EUROPASS nemzetközi mobilitási igazolványt kapnak.

Ami a magyarországi gyakorlati helyeket illeti, az engem érdeklő képzési területről tudok nyilatkozni (pedagógiai és szociális). Elmondásuk szerint számos civil szervezettel és állami intézménnyel állnak kapcsolatban, ahol szívesen fogadják a gyakorlatukat töltőket. Nem tudom, a többi területen miben tudnak segíteni, de Lia szerint általánosságban segítőkészek, ezárt várhatóan mind a gyakorlati helyek megtalálásában, mind az önéletrajzírásban és állás interjúra való felkészítésben tudnak segíteni. 

schola22.JPGcshola55.JPG

7. Plusz lehetőségek

  • A Leonardo programról, és az ezzel járó külföldi szakmai gyakorlatról már esett szó. Emellett az intézmény korlátlan internet hozzáférést és tanórákon kívüli gyakorlási lehetőséget is biztosít a különböző képzési területeken. 
  • Mint írják „iskolánk korszerű számítógépein hallgatóink elsajátíthatják mindazon ismereteket, melyek a fakultatívan megszerezhető ECDL vizsgához szükségesek".
  • Adott szakképzés elvégzése után az iskolában kiállítható az EUROPASS bizonyítvány.
  • Az iskolában mindezek mellett könyvtármédia oktatókabinet (tévéstúdió), valamint kis rádióstúdió áll a hallgatók rendelkezésére.

cshola1.JPG

Vélemények

Egy friss vélemény a közelmúltból bőven taglalja az iskola előnyeit:
„Én oda jártam és biztosíthatlak, hogy nagyon jó suli, én nem bántam meg. Jó az oktatási rendszerük, jó helyen van a suli, jók a tanárok és az órák is. Szerintem, ha odafigyelsz és nem lébecolsz azért, hogy járjál valahova, használható tudást kapsz tőlük, olyan tanárokkal tanítanak, akiknek van nevük, főleg az egyetemen, amennyiben média szakra készülsz (intézményi kommunikátor, moderátor stb) a Pázmány kihagyhatatlan, hiszen oda is kell járni, a heti 5 napból 2-t, ott tanulsz Piliscsabán.Hiányzásokról annyit, hogy pl tesi óráról hiányzol, nem fognak mérgelődni rajta, de ha olyan óráról, ami záróvizsga köteles azért harapnak. Igazából 3 igazolatlanod lehet.

Az órarendet nagyjából te rakod össze magadnak, mert ugyan az a rendszer működik náluk a rendszer, mint a főiskolákon/egyetemeken. (azaz szorgalmi időszakra és vizsgaidőszakra van felbontva a tanítási év) Ebből kifolyólag, ha kihagysz mondjuk egy-egy egyetemi órát, nem fog rád szakadni az ég. A záróvizsga két részből áll. Májusban írásbeli öt tárgyból, júniusban szóbeli, ami részben ugyanazokból a tantárgyakból és egy prezentációból áll, mert kötelező szakdolgozatot kell írnod a második év végén. 

Ha tehetném én még mindig oda járnék, mert nagyon szerettem, fiatalos, modern hangulat uralkodik, és ha érdekel amit csinálsz bőven jó átlagod lehet, ami által Erasmus ösztöndíjjal még ki is juthatsz velük külföldre tanulni. Szóval én csak ajánlani tudom... 

Egy válasz arra a kérdése, hogy melyik iskolában tanuljon az illető, ha moderátor szeretne lenni:
„Azonban Schola-ról annyit tudok nyilatkozni, hogy én ott végeztem moderátor szakon 2007-ben, nagyon jó a képzésük, nagyon jó tanárokkal, nagyon jó légkörrel. Legszebb két évem volt, de mai napig nem dolgozom a szakmában, (kivéve azt a kevéske időt, amit a gyakorlati helyen töltöttem, pár hónapot) Mindenhova, ahova jelentkeztem azzal dobtak vissza, hogy pályakezdő vagyok. Sajnos az is maradtam..."

Egy Scholásnak a testvére írta az alábbi véleményt (egyébként az iskola honlapján is van két törénet, ami arról szól, hogy az iskola elvégzése után vették fel őket az egyetemre):
„A tesóm járt a Schola Europa Akadémiába és elég jó képzést kapott. Szinte mint az egyetem első éve. Ő a kisujjából rázott ki mindent az egyetemen, míg mások akik ugyanúgy végeztek 5-6-od évet ugyanilyen szakon, csak bukdácsoltak és pislogtak."

Egy válasz arra a kérdésre, hogy hová menjen tanulni az illető:
„Gyere a Scholába :D Én is oda megyek. Egyébként mind a két szak jó :D a sulit mindenhol istenítik itt a gykn is van egy volt tanulójuk és ő mondta h csak ajánlani tudja a sulit :D"


Ez a link nem kifejezetten vélemény, csak érdekesség, hogy hogyan veszik fel a kapcsolatot egymással a leendő scholások.

GTB SZAKKÉPZŐ ISKOLA


1. Az iskola múltja

A GtB Szakképző Iskola fenntartója a Német-Magyar Képző Központ, amely a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) Képző Központja. Németországi tapasztalatokra és know-how alapozva piac- és gyakorlatorientált képzést folytat Magyarországon. Elmondásuk szerint a GtB Szakképző Iskola megalapításával 1998-ban a Képző Központ elsődleges célja az volt, hogy megoldást kínáljon a szakképzett munkaerő-utánpótlásra. 

Maga a fenntartó úgy nyilatkozik minderről, hogy széles tapasztalatokkal bír az iskolarendszerű szakképzés területén, hiszen 1998 óta fenntartói a III. kerületi székhelyükön működő GtB Szakképző Iskolának.  

Mindkét iskolánál jelen van tehát az európai szellem és kapcsolatrendszer, ami mindenképpen előremutató és ad egyfajta biztonságérzetet a minőségre nézve. A GtB ezt úgy fogalmazza meg, hogy szakképzéseinek EU-konformitása a bizonyítványok kölcsönös elismerésében nyilvánul meg: kétnyelvű oklevelet állítanak ki azoknak, akik kiváló és jó átlageredményt értek el tanulmányaik során.

gtb1.jpg

2. Képzési paletta
GTB4.pngA GtB képzési palettája - a Schola Europához hasonlóan - átlátható, igaz a két iskola bizonyos tekintetben eltérő területekre koncentrál (de például a szociális-pedagógiai területen megvan az egyezés). Magukról azt írják, hogy munkaerőpiaci szempontból különösen fontosnak tartják a vállalkozó szellemet, az innovatívitást, az idegen nyelvi kommunikációs készséget és az informatikai alkalmazásokban való jártasságot, nem utolsó sorban a napra kész közgazdasági és speciális szakmai ismeretek alkalmazását. 

Így aztán az iskola szakmakínálatát a kerület és vonzáskörzete igényei szerint dolgoztuk ki, főleg, kereskedelmi, turisztikai és vendéglátóipari szakmákra koncentrálva. 


3. Tanári gárda
Sajnos a tanárokról ez az iskola sem árul el többet, mint azt, hogy „iskolánkban nagy tapasztalattal rendelkező tanárok oktatnak", valamint, hogy az intézményben „magas színvonalú elméleti és gyakorlati oktatás, elismert szaktanárok közreműködésével zajlik". Egyébként, mivel dinamikusan fejlődnek, ők is állandó jelleggel keresnek tanárokat: http://www.gtbbp.hu/oktatoiallasajanlat.html


4. Anyagiak
Nappali tagozaton, iskolarendszerű szakképzés esetén idén a beiratkozáskor egy összegben kellett fizetni 20.000 forintot, de ez még lehet, hogy változik szeptembertől, ez júniusra derül ki. A diákigazolvány árát külön kell fizetni, ez itt 1400 forint.

5. Infrastruktúra
Az iskola eléggé kiesik a belvárostól (Békásmegyeren van), de a termek nagyon jól felszereltek és modernek, ráadásul még jó levegő is van, a közeli természetnek köszönhetően. Hasonlóan a Scholához itt is odafigyeltek a technikai újításokra és a részletekre. Bár itt még nem voltam nyílt napon, de készültek kis filmek az előző nyílt napokról, így ezeket megnézve már lehet tájékozódni.  További fényképeket is nézhetsz ITT és ITT.

gtb3.jpg

6. Gyakorlati helyek
Az iskolának fenntartója révén számos céggel áll kapcsolatban, ami előnyt jelent a gyakorlati helyek megtalálásánál. Azt írják, hogy a szakmai gyakorlat az első év után, a nyári szünetben végezhető el, illetve, hogy az iskola segít megtalálni a szakmai gyakorlat helyét.

7. Plusz lehetőségek

  • A szakvizsga bizonyítvány mellett Europass-szakképzési útlevelet állít ki az iskola, emellett kedvezményes ECDL vizsgát biztosít.
  • Az iskolában lehetőség van anyagi ellenszolgatásért cserébe nyelvi fakultációra. 32 óra (heti egyszer 2 óra) díja 25.600 forint, amit részletekben is be lehet fizetni.  
  • Az iskola együttműködést kötött a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárral, melynek értelmében az iskola diákjai részére ingyenes olvasótermi helyet és könyvtárhasználatot biztosítunk a FSZEK könyvtáraiban.

gtb2.jpg

Vélemények

Egy vélemény a közelmúltból: 
Itt tanultam meg a számítógépes alapismereteket, itt jöttem rá, hogy a gépírást meg lehet tanulni. Az irodai munkához szükséges ismereteket jól tanítják. Igaz, sokan vannak, akiknek túl messze van, de szerintem megéri eljönni ide, méginkább idejárni. Amúgy nekem is kb. 2 órás volt az út akkoriban odafelé (a hévtől már egészen könnyen megtaláltam, a Csobánka tértől kellett még egy keveset sétálni – nekem legalábbis nem tűnt soknak), de nem bántam meg, mert közben a kiadványszerkesztés is elkezdett érdekelni, aztán megszerettem. Tetszett, hogy a tanfolyam végén volt csoportkép, ettől még személyesebbé váltak az emlékek.

Az alábbi véleményt 2009-ben írta egy volt Gtb-s grafikusoknak szóló fórumon:
A GtB-ről hallott valaki? http://www.gtbbp.hu Itt van kiadványszerkesztő szak is, 22 éves korig ingyenes a szakképzés. (Kizárólag egy 12ezer forintos regisztrációs díjat kellett befizetnem, diákigazolvány és családi jár...) Mac-es gépek is vannak, a gyakorlat nagy része itt folyik. Felnőtt képzés is van, de annak az anyagi vonzatait nem ismerem, mivel én még nem vagyok 22... 

A szakkönyveket és a programok könyveit ingyen kikölcsönzik neked arra a két évre amíg ott tanulsz.
Tantárgyak közül: Indesign, Quark, Illustrator, Photoshop, Corel, Flash, Dreamweawer, Szakmai alapismeretek, Nyomdai alapismeretek, szedőnyelvtan, gépírás...csupa hasznos dolog. Én nem bántam meg, hogy ebbe a suliba mentem, ha tényleg érdekel a dolog, akkor szerintem jó alapokkal mehetsz tovább.


Az iskola tanulói egy időben blogot is vezettek: http://obudaiseta.wordpress.com/

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr635174165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzs86 2014.06.12. 13:26:51

Ezekről én is hallottam már jókat. Viszont nekem kicsit drágák. Én most úgy néz ki, hogy a Kempelenbe fogok járni. De még a Klebelsberg is szóba jöhet, mert az is olcsóbb és jókat hallottam róla.

Zsuzs86 2014.11.17. 12:31:40

Igen, sajnos nagyon sok rosszat hallottam már ezekről a sulikról én is. :/ Nekem egy barátom a Klebelsbergre járt, pincér képzésre. Ő nagyon szerette és jókat mesélt róla. Én most vagy oda vagy a Kempelenbe fogok szerintem beiratkozni, mert arról is olvastam jókat és tudtommal, olcsóbb is, mint a többi. :)
süti beállítások módosítása