Korábban is bemutattunk már pályaválasztási teszteket, de most igyekeztünk olyan újabb teszteket találni, amelyek még közelebb vihetnek minket az önismerethez és pályaválasztáshoz. A tesztekre általában igaz, hogy nem érdemes készpénznek venni az eredményeket, ugyanakkor a tesztek nagyon is hasznosak (és szórakoztatóak) lehetnek egy-egy gondolat megerősítésében/elvetésében.

Mondj három állatot, megmondom ki vagy!

Bemelegítésként végy elő egy papírt és ceruzát/tollat majd írd fel azt a három állatot, amelyeket a legjobban szeretsz. Bármilyen állat lehet, itt a legfontosabb az, hogy ne gondolkozz túl sokat, igyekezz spontán lenni, mert minél spontánabb vagy, annál hitelesebb lesz a válaszod. 
Még egy jó tanács: próbáld meg megindokolni is a válaszokat miután leírtad a három kedvenc állatodat. Például: „a kutyát azért szeretem mert például hűséges, ragaszkodó, engedelmes, megbízható stb". 
Itt nézheted meg a teszt kiértékelését. 

A következő teszt még mindig csak játék és megint az állatoké a főszerep. A spontán döntés szabálya itt is áll, azaz mindig azt az állatot válaszd, amelyet elsőre a legtalálóbbnak éreztél. A teszt nagy előnye, hogy játékosan vezet bele a sűrűbe, azaz miközben kitöltöd fogalmad sincs róla, melyik kérdés mire vonatkozik. Mint minden tesztnél, itt is érdemes végiggondolni a történetet visszafelé, azaz, hogy melyik kérdés és melyik válasz miért vonatkozhat adott témakörre. 
Itt kezdhetsz bele a tesztbe.


Képzelj el egy fát!

fa-rajz teszt a pszichológia/pszichoterápia egyik legalapvetőbb tesztje, amellyel a páciensekről nagyon rövid idő alatt sok minden kiderül. Nincs más dolgod mint elővenni egy üres papírlapot (lehetőleg A4-es legyen), ellazulni és elképzelni magad elé egy fát. Nem kell különösebben megerőltetned magad, hogy meglásd a fádat, a fa képe azonnal be fog ugrani. Ezt követően kezd el megrajzolni a képzeletedben feltűnt fát, ami természetesen a rajzolás közben is alakul, változik. Az értelmezéshez számos szempontot találhatsz még a neten, de ha el akarsz mélyedni a fa-rajzokban (netán családi-baráti körben tesztelgetnél tovább) érdemes olyanokat keresned, amelyek a pszichológiai tanulmányokban is megtalálhatóak - hiszen ezt a tesztet minden leendő és gyakorló pszichológusnak ismernie kell. 

(Itt csak zárójelben jegyezzük meg, hogy a Rorschach-teszt ugyanígy kötelező tananyag, értelmezése azonban sokkal bonyolultabb és hosszabb tanulmányokat követel meg. Bár a teszt érdekes és tanulságos, szakember nélkül nem javallott belekezdeni, mert téve következtetésekhez is vezethet.)

Önismereti tesztek

Kellőképpen bemelegítettünk ahhoz, hogy belekezdjünk a komolyabb tesztekbe. A hiteles, tudományos igénnyel összeállított, pszichológusok által szerkesztett önismereti tesztekkel sokkal többet megtudhatunk magunkról, mintsem gondolnánk. Ezek a teszt-kérdőívek segíthetnek mind az önismeretben mind az önfejlesztésben. Ha ugyanis tisztában vagyunk személyiségjegyeinkkel és készségeinkkel, egyszerűbben tudunk olyan munkakört választani, ami személyiségünkhöz leginkább illeszkedik.

A tesztek többsége nemcsak az eredménnyel befolyásolja a kitöltőit, hanem a kitöltés közbeni gondolkodással. Ugyanakkor érdemes körültekintőnek lenni, amikor a neten különböző önismereti tesztet töltünk ki, mert bizony vannak, akik ebben is üzletet látnak (vagy például a szcientológiai egyház is előszeretettel csalogatja az embereket képességfelmérő tesztekkel és a képességek növelésének lehetőségével) és a tesztekre építve különböző szolgáltatásokat szeretnének értékesíteni. Természetesen számos önismereti tréning hasznos, de arra most nem vállalkoznánk, hogy ezeket elemezzük. Elég tehát annyi, hogy ha ilyet szeretnénk, érdeklődjünk utána alaposan, ha pedig nem, igyekezzünk elismert-megbízható-plusz szolgáltatás mentes teszteket keresni.

Hogyan küzdesz meg a problémával?

Az érettségi, a felvételi, a továbbtanulás eldöntése, vagy éppen egy munkahely megtalálása mind-mind megoldandó feladatokat állítanak elénk. Ha kitöltöd ezt a tesztet, kiderül, hogyan küzdesz meg a problémákkal, amelyekkel életed során szembesülsz. A teszt abból a szempontból kellemetlen lehet, hogy pontosan azoknak a szituációknak a végiggondolására késztet, amelyekben szükség volt a probléma megoldó képességedre. Előnye, hogy az újragondolás során megerősítheted magadban, milyen hozzáállással bírsz és érdemes lenne-e rajta, s ha igen, milyen irányban változtatnod.

Mi motivál (mi fog motiválni) munkád során? 

A MUNKAMOTIVÁCIÓS KÉRDŐÍV eredetileg azt vizsgálja, hogy munkavégzésünkben, milyen motívumok a leginspirálóbbak, mely pszichológiai szükségletek motiválnak minket leginkább: hatalmi motívumok, a teljesítménymotiváció vagy a közösségben való együttműködés igénye (társulási motívum). Azok, akik még sosem dolgoztak és nincs tapasztalatuk a munka világában, gondoljanak osztályközösségükre úgy, mint egy munkahelyre. Az osztályközösség átvitt értelemben modellezi a munkahelyi körülményeket, ahol az osztálytársak a kollégák és a tanárok a vezetők. 

Vegyél elő egy papírt és az egy-egy számhoz rendelt három kijelentést rangsorold aszerint, hogy milyen mértékben felelnek meg a munkádról (tanulásról), illetve a munkában (iskolában) tanúsított viselkedésedről alkotott véleménynek, érzésednek. A leginkább megfelelő kijelentést jelöld 1-essel, a második leginkább megfelelőt 2-essel, a legkevésbé megfelelőt pedig 3-assal. (Némely állítás feltételezi, hogy vezető vagy, ha nem is vagy az, akkor csak próbáld elképzelni milyen vezető lennél adott helyzetben.)

1

A

Amikor egy problémát kell megoldani, szeretek egyedül dolgozni és egyedül felelősséget vállalni a megoldásért

 

 

B

Amikor egy problémát kell megoldani, szeretek teamben (csoportban) dolgozni, és közös megoldást találni.

 

 

C

Amikor egy problémát kell megoldani, szeretek teamben (csoportban) dolgozni, de csak ha én vezetem a csoportot.

 

2

A

A vezető feladata, hogy izgalmas, kihívó célokat tűzzön ki beosztottjai elé.

 

 

B

A célokat a teamtagok kölcsönös megegyezése útján kell megállapítani.

 

 

C

Fontos úgy megállapítani a célokat, hogy átlagos személyes kapacitással el lehessen érni őket.

 

3

A

Kollégáim úgy jellemezhetnének engem, mint aki odafigyel másokra.

 

 

B

Az emberek azt mondhatják rólam, hogy jól tudok beszélni.

 

 

C

Hajlamos vagyok arra, hogy a munkahelyemen leginkább a munkával, a feladatokkal összefüggő dolgokról beszéljek.

 

4

A

Élvezem azokat a vitákat, amelyek problémamegoldó célzatúak.

 

 

B

Előfordul, hogy egy vitában ellentétes álláspontra helyezkedem, mert ez az érdekem.

 

 

C

Élvezem azokat a vitákat, amelyek lehetővé teszik a kollégáim jobb megismerését.

 

5

A

Örülök annak, ha észreveszik rajtam, hogy egy kollektívához tartozom.

 

 

B

Egy kollektívához tartozás nem bír különösebb jelentőséggel számomra.

 

 

C

Örülök annak, hogy egyéniség vagyok; nem vágyom arra, hogy egy kollektíva tagjának lássanak.

 

6

A

Szeretem, ha visszajelzést kapok arról, hogy egy teamben milyen jól működtem együtt másokkal.

 

 

B

Szeretek konkrét visszajelzést kapni arról, hogy milyen jól hajtottam végre egy feladatot.

 

 

C

Én tudom a legjobban megítélni, hogy miképpen hajtottam végre egy feladatot; a fizetésemelés és az előléptetés számomra a legfontosabb visszajelzés.

 

7

A

A legfontosabb értékelési szempont egy beosztottnál a cél, a feladat megvalósítása.

 

 

B

A legfontosabb értékelési szempont egy beosztottnál az ő jövendő fejlődése.

 

 

C

Az értékelés célja annak megállapítása, hogy a beosztott mit csinált helyesen, és milyen hibákat követett el.

 

8

A

A konfliktus eszköz, amelyet arra lehet használni, hogy egy probléma lehető legjobb megoldásához jussunk el.

 

 

B

A konfliktus nagyon egészséges lehet: az embereket serénységre ösztönzi.

 

 

C

A konfliktust kézben kell tartani; egy közösség egymás között vitatkozó tagjai ritkán termékenyek.

 

9

A

Bármely megoldás fontos tényezője: elfogadhatósága annak a csoportnak a számára, amelynek végre kell hajtania azt.

 

 

B

Ha meg vagyok győződve arról, hogy egy megoldás működni fog, akkor elvárom a végrehajtását, és vállalom a felelősséget a következményekért.

 

 

C

Ha az a véleményem, hogy egy megoldás működni fog, akkor én akarom végrehajtani; további megvitatása a közösség tagjaival rendszerint csak időpocsékolás.

 

10

A

Ha egy beosztottam elhibáz valamit, akkor megmutatom neki, hogy miképpen javítsa ki a hibát.

 

 

B

Ha egy beosztottam elhibáz valamit, akkor megbeszélem vele a helyzetet, és megegyezünk a kijavításában.

 

 

C

Ha egy beosztottam elhibáz valamit, közlöm vele, hogy javítsa ki a hibát.

 

11

A

Az kellene, hogy az emberek számára a hibák a tanulás eszközét jelentsék, és így tökéletesítsék önmagukat.

 

 

B

Elkövetek hibákat, de ameddig az esetek többségében igazam van, addig eleget teszek a feladatomnak.

 

 

C

Nem szeretek tévedni; nem követem el kétszer ugyanazt a hibát.

 

12

A

Kemény munkával és a vezetés megfelelő támogatásával az egyén túljuthat a legtöbb problémán.

 

 

B

A kemény munka túljuttathat a legtöbb problémán.

 

 

C

Az erős bizalom túljuttathat a legtöbb problémán.

 

13

A

Inkább az azonos szintű vezetőtársaimmal és a főnökömmel való személyes kapcsolatokra helyezem a hangsúlyt, mint a beosztottaimmal való kapcsolatokra.

 

 

B

Időt és energiát szánok a munkahelyi személyes kapcsolataim fejlesztésére és javítására.

 

 

C

A munkahelyemen csak akkor alakítok ki személyes kapcsolatokat, ha segítenek a feladataim végrehajtásában.

 

14

A

„Ne gázolj át embereken, amikor felfelé vezet utad; találkozhatsz velük, amikor lefelé mész.”

 

 

B

„Semmi sem olyan sikeres, mint a siker.”

 

 

C

„Senki sem emlékszik annak a nevére, aki egy versenyen másodikként futott célba.”

 

15

A

Ha igazam van, hosszú távon győzni fogok.

 

 

B

Ha erős vagyok a hitemben, hosszú távon győzni fogok.

 

 

C

Megpróbálok türelmes lenni az emberekkel, hosszú távon ez kifizetődő.

 

16

A

A dolgozók megfelelően termelnek, ha a főnökeik velük együtt dolgoznak.

 

 

B

A dolgozók termelékenysége növekszik, ha már az elején tudják, mi a feladatuk.

 

 

C

A dolgozók elé új magasságok elérését kell célul tűzni.

 

17

A

Örülök, ha egy csoporttal kollégámat rávehetem arra, hogy az én elképzelésem szerint csinálja a dolgokat.

 

 

B

Ameddig egy döntés helyes, nem fontos, hogy az egyéni vagy kollektív döntés volt-e.

 

 

C

Ahhoz, hogy egy döntés megvalósuljon, a végrehajtással megbízott csoport minden tagjának el kell azt fogadnia.

 

18

A

Jól dolgozom, ha személyes kapcsolatom van a főnökömmel.

 

 

B

Jól dolgozom azokban a helyzetekben, ahol a saját főnököm vagyok.

 

 

C

Jól dolgozom, ha határidőre kell megfelelnem.

 

 

Eredmény: 

Most nézd meg, hogy a rangszámok alapján mennyi pontot gyűjtöttél össze a három különböző kategóriában. Minél alacsonyabb a kapott érték, annál jellemzőbb rád az adott motívum, és minél magasabb, annál kevésbé jellemző. Vegyük észre, hogy jelen esetben mindegyik pontszám beszédes, a legalacsonyabb éppúgy, mint a legmagasabb. Amennyiben mindegyik oszlopban majdnem azonos pontszámok jöttek ki, feltehetően még keverednek benned a motivációk és időre van szükséged, hogy kiderüljön, a motivációk milyen sorrendben jellemeznek leginkább. 

Az eredmény segíthet továbbá abban, hogy meglásd jövőbeni (vagy éppen aktuális) munkahelyi motivációdat és ezt tudatosítva feltérképezd, hogy milyen területen vagy a legjobb. Például, ha a társulási motívum pontszámod lett a legalacsonyabb, akkor számodra a team(csoport) munkák a legmegfelelőbbek, ahol több kollégáddal együtt tudsz majd egy feladaton dolgozni, vagy ahol a kollégák bevonásával még hatékonyabb a munkavégzés. Ha a teljesítménymotivációd a legalacsonyabb pontszám, akkor érdemes olyan munkát választanod, ahol nagy az iram és az elvárás, mert feltehetően ez fog feldobni és jól is fogod venni az akadályokat. A hatalmi motívum kiugrása esetén még nem feltétlen biztos, hogy jó vezető lennél, de az igen, hogy erre törekszel. Egy jó vezető ugyanakkor a hatalmi motívum mellett a társulási motívummal is erőteljesen rendelkezik, hiszen csak így tudja összehangolni és motiválni a munkatársait. 


Teljesítménymotívum


Társulási motívum


Hatalmi motívum

1.a

 

1.b

 

1.c

 

2.c

 

2.b

 

2.a

 

3.c

 

3.a

 

3.b

 

4.a

 

4.c

 

4.b

 

5.b

 

5.a

 

5.c

 

6.b

 

6.a

 

6.c

 

7.a

 

7.b

 

7.c

 

8.a

 

8.c

 

8.b

 

9.c

 

9.a

 

9.b

 

10.a

 

10.b

 

10.c

        

11.b

 

11.a

 

11.c

 

12.b

 

12.c

 

12.a

 

13.c

 

13.b

 

13.a

 

14.b

 

14.a

 

14.c

 

15.a

 

15.c

 

15.b

 

16.b

 

16.a

 

16.c

 

17.b

 

17.c

 

17.a

 

18.c

 

18.a

 

18.b

 

Összesen

 

Összesen

 

Összesen

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr225341967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása