Lehetne vitatkozni azon, hogy miért nincs szakképzési rangsor, hasonlóan a felsőoktatási rangsorhoz, ami minden hibája ellenére hasznos igazodási pont és egyben az intézményeket is motiválja a minőségi(bb) oktatás felé. Hiányában összeszedtünk pár megfontolandó szempontot, amire érdemes figyelni.
 

Mióta működik az iskola?
Bár a kivétel erősíti a szabályt, a legalább egy évtizedes múltra visszatekintő szakképző iskolák esetében nagyobb a garancia, hogy megbízható színvonalat nyújtó iskolaként és nem üzleti vállalkozásként működnek.

 
Állami vagy magán?
Szakképző iskolák mind állami, mind magán fenntartásban működnek, előbbiek esetében a merev struktúra okozhat problémát, míg utóbbiak esetében az iskola múltjára érdemes figyelni. Általában elmondható, hogy a magánszakképzők jobban rákényszerülnek arra, hogy a minőségre figyeljenek, mert esetükben csak saját magukon múlik, hogy fennmaradnak-e hosszú távon. 

 
Ki fog tanítani?
Az egyik legsarkalatosabb pont a tanári gárda összetétele, mégis a jelenlegi szakképző kínálat alapján úgy tűnik, a tanárok bemutatására helyezik a legkisebb hangsúlyt az iskolák. Mindenesetre az mindenképpen gyanús, ha az iskola vezetéséről és/vagy tanárairól nem találunk megfelelő információkat, csak például annyit, hogy „professzionális oktatás", „jól képzett tanárok", „minőségi oktatók", vagy egyéb kommersz szövegeket. Ha egy iskola tényleg figyelmet fordít a tanári karra, akkor annak nyoma lesz az iskola honlapján vagy ismertetőjében. A tanári csapat fluktuációja szintén gyanús lehet, egy jól működő iskolában a tanárok ott maradnak és egyfajta közösséget alakítanak ki, így biztosítva az iskolán belüli fejlődést-tapasztalat cserét.
Bármilyen iskolát nézünk is meg közelebbről, mindig alaposan érdeklődjünk a tanárok felől, hogy kik és mit fognak tanítani, milyen életúttal és tapasztalattal a hátuk mögött. Ha megpróbálnak lepattintani minket, hogy „nagyon jók a tanárok, garantáltan elismertek" stb., de lényegi információkat nem osztanak meg, akkor jobb, ha elfelejtjük azt az iskolát, mert nagy valószínűséggel csalódni fogunk az oktatás minőségében. (Érdemes megfontolni, hogy egy jól képzett, nívós tanárnak megvan az ára is, így lehet, hogy az adott iskola éppen ezen akar spórolni, ezért nem is reklámozza a tanárok összetételét.)
 
tanarok2.jpg
 
Óriási választék = óriási lehetőség?
Négy-öt szakmacsoportnál többet nem lehet igazán felügyelni, ahhoz hatalmas apparátus és infrastruktúra szükséges. Ha egy intézmény ennél többet kínál, fennáll a veszélye, hogy igazán egyik szakmacsoportra sem tud eléggé figyelni, nem beszélve arról, hogy hosszú évek során is nehezen tud majd specializálódni és megerősödni egy-egy szakmai területen.
Ugyanígy kétségeket ébreszt, ha 20-30 szakmát oktatnak egy-egy iskolában, szinte kizárt, hogy ennyi felé ugyanolyan színvonallal lehet figyelni.
Érdemes azt is figyelni, ha egymástól nagyon eltérő szakmacsoportok oktatását hirdetik, például boncmester és sportedző. Ebben az esetben fennáll a szabály, miszerint a kevesebb néha több. 


Helyszíni szemle?
Nélkülözhetetlen, hogy saját szemünkkel is meggyőződjünk az iskola felszereltségéről és körülményeiről. Legtöbbször lehet hinni az első benyomásnak, így ha szétesést, szervezetlenséget tapasztalunk, az általában a jövőre nézve is sokatmondó. Egy jól működő iskola szükségszerűen a biztonságot sugározza, amelyet a dolgozók hozzáállása és kiegyensúlyozottsága is alátámaszt.
Összességében a szakképző iskolák esetében általában a két véglet okozza a bajt: az egyik a túl bürokratikus modell (jellemzően állami fenntartásúak), a másik a felelőtlenül ígérgető, és nem iskolaszerűen működő intézmények.

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr445335869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása