Ha már eldöntötted, hogy felsőfokú szakképzésben szeretnél tanulni, a legnehezebb kérdés annak megválaszolása lesz, hogy a temérdek iskola közül, mégis melyik a legjobb választás. Hirdetésekben nincs hiány a világhálón, elég csak beírni a keresőbe, hogy OKJ és máris számtalan felbukkanó iskola közül válogathatunk, azonban a képzéseket összehasonlító oldallal már csak elvétve találkozni.

Ezt a célt szolgálná a tanfolyamválasztó honlapja, aminek tetszetős összehasonlítási táblázata van (kezdés időpontja, képzési helyszín, oktatás díja, akkreditáció, vizsgagarancia, vizsgaközpont), amely alján adott képzés rövid leírása is olvasható. Az oldal nagy hibája azonban, hogy csak bizonyos képzések találhatóak meg rajta, így nagyon sok (az engem érdeklő képzések közül például egyet sem találtam!) képzésről nem találunk itt adatokat. További hiányossága, hogy magukat az iskolákat, így azok szakmai múltját, felszereltségét-infrastruktúráját, tanári gárdáját semmilyen módon nem veszi górcső alá; csakúgy nem derül ki az oldalon található képzésekről, hogy többletpontként mely szakokra számíthatóak be.

tanfolyamvalaszto.png

Mindezek miatt úgy döntöttem, a legjobb ha saját kritériumrendszert állítok össze, amely alapján össze tudom hasonlítani az intézményeket. Az alapadatok mellett (amelyet az előbb említett összehasonlító honlap is számba vesz) fontosnak tartom az intézmény múltját, és azt, hogy milyen hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerrel bír, emellett azt is alaposan fel kell mérni (és látni!), hogy melyik intézmény, milyen körülmények között tartja a képzéseket.

Kikerülhetetlen szempont továbbá a tanári kar összetételének feltérképezése, hiszen ez fogja meghatározni, hogy adott képzés tartalmát (ami az előírások miatt egységes) adott iskola hogyan adja át. Járulékos szempontként figyelembe veszem továbbá a nyelvtanulási, az ösztöndíj és a gyakorlati lehetőségeket, valamint azt, hogy melyik intézményről, milyen véleményeket olvasni az interneten.

A felsőfokú szakképzési intézmények összehasonlításának kritériumai

  • Képzés időpontja, helyszíne és típusai (nappali, esti, levelező).
  • Képzés díja (egy összegben, havi részlet, vizsgadíjak, regisztrációs díj és egyéb díjak).
  • Akkreditáció, vizsgagarancia, vizsgaközpont.
  • Intézmény szakmai múltja és szakmai kapcsolatrendszere.
  • Intézmény tantermeinek felszereltsége és az intézmény infrastrukturális adottságai.
  • Tanári gárda minősége és összetétele.
  • Nyelvtanulás és külföldi ösztöndíj lehetőségek.
  • Gyakorlati lehetőségek és gyakorlati helyek.
  • Hová számít be többletpontként és kreditként a későbbi felvételinél és a felsőoktatási intézményben?
  • Vélemények az intézményről a hallgatóktól pro és kontra (az intézmény közösségi élete, hangulata).

Első körben csak nézelődtem a különböző iskolák honlapjai között. Mivel az összes iskola összehasonlítása a lehetetlennel egyenlő vállalkozás lenne, ezért muszáj volt szűkítenem a kört a legszimpatikusabbnak tartott intézményekre. Voltak, amelyeket honlapjuk miatt vetettem el, abból kiindulva, hogy az az iskola, amelyik a XXI. században nem fordít kellő figyelmet a webes megjelenésére, az valószínűsíthetően másra sem figyel megfelelően. Másokat azért, mert képzési palettájuk kifejezetten egy területre koncentrál (pl. pénzügy és számvitelre), de bevallom volt olyan is, amit ezért zártam ki, mert rossz tapasztalatokat hallottam róluk .A szűkítések után négy intézmény akadt fenn a rostán: az EFEB, a Számalk, a Forrai Magániskola és a Schola Europa Akadémia.

A felsorolt intézmények mélyebb elemzése előtt, bemelegítőnek gyors kutatást végeztem a neten. Már az iskolák mottói is árulkodóak:

- EFEB: egyáltalán nincs mottója, illetve mottója a logója, ami az iskola sokszínűségét hirdeti. Az oktatási központ főként felnőttképzésben erős (azaz iskolarendszeren kívüli oktatásban), emellett szakképzéseket is tart, valamint érettségizőknek kínál tanfolyamokat.
- Számalk: „A tanítók csak az ajtókat nyitják ki, belépni Neked kell!"
- Forrai Magániskola: „Igényes képzés - biztos, megbecsült hivatás"
- Schola Europa Akadémia: „A minőség az, ami egyetlen" (Németh László)


És íme, néhány vélemény, amit elsőként dobott ki a google:

EFEB: „Én mérlegképes könyvelőt végeztem náluk és volt összehasonlítási alapom, mert ezt megelőzően a pénzügyi-számviteli ügyintézőt meg a Soter-Line-nál jártam ki. Na, ott voltak problémák csőstül, a végén alig tudtunk a csoporttal levizsgázni. Az EFEB ezután felüdülés volt. Nem volt minden tökéletes, de ár/érték arányban számomra meggyőző volt. Amit meg észrevettem, hogy igazi gyakorlatot úgyis csak a munkahelyen, élesben lehet szerezni, egy pár hónapos hétvégi képzéstől sztem butaság lenne azt várni, hogy pótolhatja a csak élesben megszerezhető gyakorlatot, szakmai tapasztalatot."


Számalk: „Vannak jó tanárok, vannak lelkiismeretes tanárok, de a szervezetlenség tényleg igaz. Ha valaki ide jönne, fel kell készülnie, hogy sokszor kell igazgatóval/igazgatóhelyettessel leveleznie, találkoznia, hogyha mindent időben meg akar tudni. Nagyon linkekeknek, életművészeknek, "nemtudommitkénecsinálni-deezbiztosjólkeres" embereknek nem ajánlom, a legtöbb ilyen diáktársam nem jutott el a végéig, inkább mentek máshova, mást tanulni."


Forrai Magániskola: „Nem a legjobb sulit keresem, és bár hülyén hangzik, a legjobb programozó sem én akarok lenni. Az egyetem nekem nem jött be, így onnan eljöttem, ezért akarom most ezt az OKJ-t, mert még is valami. Azzal mindenképp tisztában vagyok, hogy nem sok hasznosat hallok majd, egyébként egyetemen is kevés %-an vannak a hasznos dolgok csak."


Schola Europa: „Én a Scola Európában végzem, bár levelezőn, család és két kicsi gyerek mellett. Aki lefitymálta a képzést azt nem is értem (bár iskola válogatja a követelményt ). Nálunk nehéz, a tanárok ugyanazt követelték meg első évfolyamon, mint a Pázmányosoktól, ugyanis az intézmény a Pázmány Egyetem kihelyezett tagozata. Nem kertelek, nem hitegetlek KŐKEMÉNY volt, vért izzadtam, de sikeresen zártam az első évet. Egy kis ízelítő: egyetemes- és magyar jogtörténet, jogi alaptan és etika, ügyészségi és bírósági ügyvitel,alkotmányjog, nemzetközi kapcsolatok. Amilyen nehéz, annyira tetszik is. Rengeteg hasznos tudásra tettem szert. Igen, majd ezen a téren szeretnék elhelyezkedni és nem zárkózom el a jogászi pálya megcélzása elől sem."

A bejegyzés trackback címe:

https://tovabbtanulas.blog.hu/api/trackback/id/tr434722781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoldpeter 2012.08.24. 13:36:10

Szia Lia!
Ugyanabban a csónakban evezünk, nekem sem sikerült a felvételim (jogi egyetemekre adtam be a jelentkezésem)... Most vagy munka+újraérettségizés jobb pontszámokért, vagy OKJ fog következni. Totál egyetértek azzal, hogy nehéz választani a sulik közül, nekem nem sok rálátásom van a felsőfokú szakképzésre, szóval hajrá, kíváncsi vagyok az összehasonlításokra!

Lia szerint 2012.08.24. 17:37:21

Az én szemszögemből az egyik legfontosabb a tanári kar összetétele, ugyanakkor ezt a legnehezebb látatlanban felmérni. A másik, amire kényes vagyok, az iskola felszereltsége, jó lenne, ha tényleg sulis hangulata lenne, és lenne bőven tér benne...
süti beállítások módosítása